Evropané nenakupují pro krizi méně, ale kvalitněji

Obyvatelé Evropy vlivem hospodářské krize změnili svůj postoj ke spotřebitelskému chování, což se projevuje především snahou o nákup kvalitnějších výrobků, ekologičtějším přístupem k jednotlivým produktům, nárůstem nakupování prostřednictvím internetu ale také zvýšeným zájmem o použité zboží.

Průzkum Cetelem Barometr 2010 se uskutečnil anketovou metodou v září a říjnu 2009 na celkovém vzorku 8000 respondentů ve věku nad 18 let z 12 evropských zemí (Velká Británie, Francie, Španělsko, Portugalsko, Německo, Belgie, Slovensko, Itálie, Polsko Maďarsko a Rusko), přičemž v každé zemi bylo nejméně 500 respondentů. Z výsledků vyplývá, že nálada Evropanů v celkové zlepšení ekonomické situace v jejich zemi se pohybuje na úrovni 4,5 bodu z 10bodové škály, což představuje v porovnání s minulými dvěma lety mírný nárůst. Nejoptimističtějším národem v tomto ukazateli jsou přitom Rusové, jejichž průměrná hodnota dosáhla 5,6 bodu. Naopak v Maďarsku to bylo pouhých 3,1 bodu. Celková nálada Slováků a Slovenek v celkové zlepšení ekonomické situace se pohybuje na úrovni 4,6 bodu.

Třemi nejdůležitějšími kritérii současných evropských spotřebitelů jsou cena výrobku, jeho kvalita a různorodost nabídky. Naopak rady ze strany prodavačů již nejsou pro kupující tak důležité jako v minulosti, protože většina spotřebitelů si dokáže všechny potřebné informace o produktech najít předem na internetu. Spotřebitelé jsou v současnosti také mnohem vnímavější, který obchodník nabízí nižší ceny, čímž se snižuje počet takzvaných stálých zákazníků jednotlivých obchodů. Prodejci proto ve snaze dlouhodobě si udržet zákazníky musí poskytovat různé výhody, jako jsou například slevy nebo poukázky se slevou. Spotřebitelé jsou naopak ochotni ustoupit z některých svých nároků v případě, že se tím sníží cena, avšak kvalita produktu se snížit nesmí.

Hospodářská krize se projevila i zvýšenou vůlí šetřit finančními prostředky, když celkem ve 12 zkoumaných zemích až 34 procent dotázaných vyjádřilo názor, že během následujícího roku zvýší své úspory. V roce 2008 to bylo pouze 22 procent respondentů. Na Slovensku tento názor v nejnovějším průzkumu vyjádřilo 22 procent respondentů, což je devítiprocentní nárůst oproti roku 2008. Nejvyšší hodnoty dosáhlo v tomto ukazateli Rusko, kde se až 63 procent dotázaných vyjádřilo, že se jim podaří zvýšit své úspory. To je oproti předchozímu roku až 41procentní nárůst. Naopak v Belgii, Francii, Velké Británii a České republice zaznamenaly v tomto ukazateli oproti roku 2008 pokles. V souvislosti s celkovým procentním nárůstem vůle šetřit se snížilo procento lidí, kteří si myslí, že v následujícím roce zvýší své výdaje. Zatímco v roce 2008 s tímto názorem souhlasilo celkem 65 procent dotázaných, loni to bylo už jen 53 procent. Na Slovensku však došlo k opačnému trendu. Zatímco v roce 2008 si 67 procent respondentů myslelo, že se jejich výdaje zvýší, loni to bylo až 80 procent. Vyšší hodnotu zaznamenalo z 12 zkoumaných zemí už jen Maďarsko s 86 procenty.

Celkově se až 64 procent dotázaných vyjádřilo, že současná hospodářská krize natrvalo změní jejich postoj ke spotřebě, přičemž nejvyšší procento zaznamenalo Maďarsko a nejnižší Polsko. Na Slovensku sdílí tento názor 53 procent respondentů. Ve srovnání spotřeby produktů fair trade (takzvaného spravedlivého obchodu) a bioproduktů zaznamenaly ve všech 12 zemích výraznou převahu bioprodukty, jejichž nákup potvrdilo 38 procent dotázaných. Výrobky fair trade přitom v minulosti koupilo jen 10 procent respondentů. Jedinou zemí, kde existuje tradice nakupování fair trade produktů, je Velká Británie, kde tyto výrobky nakupuje až 28 procent dotázaných. Hlavní příčinou, proč jsou bioprodukty populárnější, je fakt, že tyto výrobky jsou prospěšné přímo pro spotřebitele, zatímco fair trade produkty jsou prospěšné pouze pro výrobce.

Vlivem hospodářské krize se také výrazně posílil obchod s použitým zbožím (takzvaný second hand), přičemž často takové výrobky prodávají i přímo samotní spotřebitelé. Mezi použitými výrobky, které Evropané kupují nejčastěji, vedou osobní automobily, po nich následují produkty související s kulturou (knihy, hudba, filmy, videohry) a oblečení. Tento druh obchodování vděčí za svůj rozmach i internetu, který usnadňuje vyhledávání a prezentaci konkrétních výrobků. Internet se také během uplynulých let stal často používaným nástrojem spotřebitelů při vyhledávání nejlepšího poměru kvality a ceny výrobků. Kromě toho spotřebitelé stále častěji nakupují přímo prostřednictvím internetu, čímž nepřímo nutí i velké obchodní řetězce, aby tímto způsobem nabízely své zboží. Ze 12 sledovaných zemí dosáhlo nejvyšší hodnoty ochoty nakupovat jednotlivé produkty prostřednictvím internetu právě Slovensko, kde se až 92 procent dotázaných vyjádřilo, že by si dokázali představit nákup produktů souvisejících s kulturou prostřednictvím internetu. V této kategorii produktů byl přitom celoevropský průměr 68 procent.

Discover

Sponsor

spot_imgspot_img

Latest

Silný rubl prodražuje ruský export. Experti se obávají negativních následků

Pokud bude pokračovat trend posilování ruské měny rubl, která již dosáhla úrovně, jaké nebyly zaznamenány za uplynulých sedm let, může to poškodit firmy v...

Snídáme ho, oběd, večeře: Neodmyslitelná součást jídelníčku, ale o jeho vlivu na zdraví víme málo

Snídáme ho, oběd, večeře. Pečivo je neodmyslitelná součást našeho jídelníčku a přesto o něm a jeho vlivu na zdraví víme stále až překvapivě málo....

Rozvěšeli jste už budky

Určitě jste si všimli, že ptáčata se již přestala zajímat o krmítko, do kterého jste jim přes zimu sypali dobroty. Hašteří se na střechách,...

Parní generátor ušetří spoustu času a stresu při žehlení

Příkon přes dva tisíce wattů se na rodinném rozpočtu projeví jen nepatrně a dokáže ušetřit velké množství času, který dokáže žehlení pohltit. Parní generátor...

Coca-Cola aneb značka úzce spjatá s Vánoci. Jak vypadá její letošní reklama?

Letošní vánoční kampaň Kouzlo být spolu (Real Magic at Christmas) společnosti Coca-Cola vyzdvihuje a oslavuje sílu sounáležitosti. Značka, která se stala synonymem vánočního období,...